|
Technické riešenie Vodného diela
Gabčíkovo
|
Ako to bolo...
Stavba sa začala realizovať podľa
takzvaného "Spoločného zmluvného projektu", ktorý bol vypracovaný obidvomi
stranami v roku 1976 a bol technickým podkladom pre vytvorenie medzištátnej zmluvy v
roku 1977. Maďarská strana na jeho podklade vypracovala vykonávacie projekty. Na
československej strane bol podkladom
pre vypracovanie úvodného projektu. Tento už obsahoval aj takzvane národné
investície, úpravy, ktoré neboli predmetom spoločnej investície. Iba objekty
dohodnuté ako spoločné investície boli podkladom pre určenie prac a ich finančnú
deľbu v pomere 50:50. Keďže väčšia časť diela
bola na slovenskom území, musela maďarská strana pre zachovanie rovnakej deľby
nákladov budovať aj časť objektov vodného diela Gabčíkovo ležiacich na slovenskom
území. Keď neskoršie maďarská strana zastavila prace, ktoré na stavbe vykonávala, dokončila slovenská strana aj tieto prace
a tu časť vodného diela Gabčíkovo ležiacu na území maďarská nahradila
riešením, ktoré umožnilo ukončenie a aktiváciu vodného diela Gabčíkovo s
úpravami situovanými na území Slovenska. Toto riešenie
dostalo názov "Uvedenie vodného diela Gabčíkovo do prevádzky dočasným
riešením", väčšinou je ale známe pod názvom "Alternatíva C". Pod
týmto označením bolo zaradene vybraté riešenie medzi sedem posudzovaných alternatív
označených "A" až "G".
Vodné dielo Gabčíkovo
Zdrž Hrušov - Dunakiliti
Je vytvorená rekonštrukciou jestvujúcich ochranných hrádzi
Dunaja a na niektorých úsekoch výstavbou nových hrádzi. Tvorí ju:
- ľavostranná hrádza, ktorá začína pod Bratislavou na ľavom brehu Dunaja a konci
napojením na ľavostrannú hrádzu prívodného kanála. Ma dĺžku zhruba 25 km, výšku
priemerne 7,0 m (u napojenia na hrádzu prívodného kanála 12,0 m). Koruna šírky 6,0 m
je spevnená asfaltovým kobercom.
- pravostranná hrádza, na pravom brehu Dunaja leží čiastočné na území Slovenskej
republiky a čiastočné na území Maďarskej republiky. Na maďarskom území sa napája
na hať Dunakiliti. Ma rovnaké parametre ako ľavostranná hrádza. Celu pravostrannú
hrádzu vybudovala maďarská strana ako svoju investíciu.
- Priesakové kanály pozdĺž obidvoch hrádzi majú zachytávať a odvádzať
presiaknuté vody zo zdrže. Sú premenlivej šírky a hĺbky. Na priesakových kanáloch
sú pre umožnenie manipulácie s hladinami vybudovane vzdúvacie objekty. Pravostranný
priesakový kanál budovala maďarská strana.
Hať Dunakiliti
Je umiestnená na maďarskom
území. Na pravej strane sa na ňu napája
pravostranná hrádza zdrže a na ľavej strane prehradenie koryta Dunaja, ktoré je už súčasťou
takzvanej spájacej hrádze. Hať ma sedem poli
hradených segmentmi s nasadenou klapkou. Jej súčasťou
je aj plavebná komora, ktorá mala slúžiť pre zabezpečenie plavby v prípade nutnosti jej vedenia v
koryte Dunaja. Hať mala slúžiť
pre zabezpečenie vzdutia hladiny vody v zdrží na kóte 131,20 m n.B, pre prepúšťanie povodňových
prietokov, ladov a zabezpečovať prepúšťanie sanitárneho prietoku do starého koryta
Dunaja, ktorý bol stanovený na 50 m3/sec (neskoršie 200 m3/sec). S
energetickým využitím vody prepúšťanej do starého koryta sa povodne neuväzovalo. Hať budovala maďarská
strana rovnako ako aj spájaciu hrádzu ležiacu už na slovenskom území a spajajúcu plánované
prehradenie koryta Dunaja s pravostrannou hrádzou prívodného kanála. Tuto hrádzu ale maďarská strana už nedokončila. Na slovenskom území vybudovala maďarská strana ako súčasť
svojej dodavky usmerňujúcu hrádzu. Úlohou tejto
cca 1,5 km hrádze malo byt usmerňovanie ľadochodov na hať
Dunakiliti.
Privodný kanál
Hrádze prívodného kanála nadväzujú na hrádze zdrže Husov a končia
pri stupni Gabčíkovo, kde pravostranná hrádza
nadväzuje na pravé vtokové krídlo hydrocentrály a ľavostranná
na ľavostranný múr hornej rejdy plavidlových
komôr. Kanál je dlhy 17 kilometrov, jeho šírka je premenlivá v rozmedzí
267 - 737 metrov v dne. Hĺbka vody v
kanáli je 7,3 - 14,3 metra. Koruny obidvoch hrádzi sú vodorovné a majú kótu 133,10 m
n.B. Hrádze kanála sú zo štrkopieskov, s korunou šírky 6,0 metra spevnenou živičným kobercom. Vodotesnosť
kanála zabezpečuje asfaltobetonové tesnenie svahov
hrádzi a fóliové tesnenie dna. Kanál je dimenzovaný na maximálny prietok 5 300
m3/sec, na konci špičky pri špičkovej prevádzke.
Popri vzdušných patách hrádzi sú vedene priesakové kanále so vzdúvacimi
objektmi a na ľavej strane aj s odbernými pre
dotáciu závlahových kanálov Žitného ostrova
vodou. Pravostranný priesakový kanál je zaústený do odpadového kanála. Ľavostranný do závlahového kanála S VII pri stupni Gabčíkovo, ale rozhodujúce množstvo
prietoku je priepustom pod dnom prívodného kanála prevedene do inundácie Dunaja.
Priepust má 5 otvorov, 4 otvory pre prevádzanie vody a piaty pre kábelové vedenia
(suchý). Celkove maximálne prevádzané množstvo je
pred kolmatáciou 22,0 m3/sec. a po nej 8,0 m3/sec.
Stupeň Gabčíkovo
Zabezpečuje využitie hydroenergetického
spádu a zabezpečuje medzinárodnú plavbu prekonaním rozdielu hladín medzi prívodným
a odpadovým kanálom plavebnými komorami.
Vodná elektráreň pozostáva zo štyroch dvojblokov, v ktorých je inštalovaných 8
hydroagregátov. Hydroagregáty tvoria vertikálne kaplanove turbíny s priemerom
obežného kola 9,3 m a s nimi na spoločnej osi spojene generátory. Inštalovaný výkon
jedného hydroagregátu je 90 MW.
Plavebne komory umožňujú prekonanie výškového rozdielu hladín medzi prívodným
a odpadovým kanálom v rozmedzí 16 - 23,3 metra. Každá z nich ma šírku 34,0 m a
dĺžku 275,0 m. Na hornom záhlaví sú inštalované segmentové uzávery, dolné
záhlavie je hradene otočnými vrátami. Plniaci a prázdniaci systém pozostáva z vtoku
umiestneného mimo hornú rejdu s prahom na kóte 119,00 m n.B., obtokov a výtokov s dnom
na kóte 97,00 m n.B. Vtokové a výtokové kanály rozmerov 4x4 m sú hradene
segmentovými uzávermi.
Plnenie a prázdnenie plavebných komôr trvá približné 15 minút. Plavba je
riadená z veže umiestnenej na strednom pilieri komôr. Výtok z plavebných komôr pri
ich vyprázdnení je vyústený mimo dolnú rejdu, do vývaru vodnej elektrárne
Odpadový kanál
Začína sa pod stupňom Gabčíkovo a vyúsťuje do Dunaja pri Pálkovičove
(Sap). Jeho úlohou je odvádzať prietoky z
prívodného kanála do Dunaja a to až do objemu 5
300 m3/sec. Je dlhy 8,2 km, hlboký 16,0 m pri šírke v dne 185,0 m, v úrovni
beriem 322,0 m. Návodné svahy kanála sú v rozsahu kolísania hladiny opevnene
nahadzkou z lomového kameňa hrúbky 70 cm.
"Alternatíva C"
Po oznámení maďarskej
strany o definitívnom zastavení prac, ktoré vykonávala na Sústave Vodných Diel Gabčíkovo-Nagymaros, bolo hľadané
riešenie, ako najlepšie využiť investície, ktoré
československá strana vložila
do výstavby v.d. Gabčíkovo, ktoré bolo v tej dobe
na 90% vybudované. Po posúdení 7 alternatív (ktoré mali ďalších
15 podalternatív), bolo rozhodnuté realizovať
tretiu (označenú ako "C") nazvanú
"Uvedenie v.d. Gabčíkovo do prevádzky dočasným riešením". V čom
sa líši od pôvodného riešenia? Predovšetkým tým, že
obsahuje riešenie vzdutia vody a jej odklon do derivácie výstavbou objektov ležiacich iba na území Slovenskej republiky. Z
pôvodného riešenia vodného diela Gabčíkovo sa využíva bez ďalších
uprav:
- Pravostranná hrádza zdrže po začiatok uprav jej trasy podľa
alternatívy "C".
- Spájacia hrádza
- Ľavostranná hrádza zdrže
Hrušov
- Prívodný kanál
- Stupeň Gabčíkovo
- Odpadový kanál
Úpravy podľa alternatívy "C" začínajú vybudovaním 850 m dlhej 1. časti hrádze zdrže
naviazanej na pôvodnú pravostrannú hrádzu zdrže
Hrušov zhruba pri obci Čunovo, pred štátnou
hranicou s Maďarskou republikou. Na 1. časť tejto "Pravostrannej hrádze zdrže na pravom brehu Dunaja" nadväzuje
"Odberný objekt do Mošonského ramena". Druha časť
tejto hrádze, dlha 145 m, je spojnicou medzi odberným objektom a "Haťou v inundácii". Na tuto hať nadväzuje "Príhaťova
vodná elektraren" o výkone 22,4MW, hltnosť
400 m3/sec, ktorá je už aj súčasťou "trojpolovej hate a pomocnej plavebnej
komory". Medzi touto haťou a "Haťou na obtoku" je teleso násypu "Prehradenia
koryta Dunaja" s integrovaným areálom vodných športov. Na hať na obtoku nadväzuje "Pravostranná hrádza zdrže na ľavom brehu
Dunaja", ktorá uzatvára zmenu pôvodného riešenia
zdrže Hrušov napojením na spájaciu hrádzu.
Teda podľa tejto alternatívy "C" sa
mení iba riešenie pravej strany zdrže Hrušov.
V cenovej úrovni 1993 je uvádzaná alternatíva "C" nákladom cca 6,0 mld.
SK. V tomto náklade sú zarátané aj náklady na:
- Prace, ktoré bolo treba dokončiť za maďarskú stranu na pôvodnom riešení
- Doplňujúce protipovodňové
opatrenia
- Úpravy v inundácii Dunaja
Mail To: MATES - Posledna zmena: 22. 08. 2001